Guide for digital transformasjon av din arbeidsplass

Guide for digital transformasjon av din arbeidsplass

Lesetid: 5 minutter
Kom i gang med digital signage i din virksomhet og få entusiastiske og fornøyde medarbeidere.

Fordeler med infoskjermer i din virksomhet

Digitale signage engasjerer ansatte og besøkende gjennom å vise et bredt spekter av relevant og nyttig innhold. Samtidig bidrar det til å skape et moderne og innovativt miljø i resepsjonen, på møterommet, i kantina og andre plasser der folk ferdes og jobber.

Gjennom engasjerende og nyttig innhold styrker du ditt merkevare, forbedrer den interne kulturen, utdanner ansatte og besøkende og gir informasjon om eventer, nyheter, lanseringer, målsettinger m.m. Med digital signage kan du vise interaktivt innhold som f.eks. sanntidsdata fra salg, ventetid på support, innhold fra sosiale medier, videoer, daglige hendelser og det lokale været. Du kan også sende webinarer eller dele live sendinger på flere lokasjoner samtidig for å gjøre det enkelt for ansatte å delta. Dagens virksomheter forstår viktigheten av å skape engasjement og fornøyde og glade medarbeidere. Med digital signage kan du markedsføre selskapet, merkevaren, produktene, målene, strategiene, visjonen og viktige beskjeder på en enkel og effektiv måte.

Tenk på det som markedsføring fra innsiden og ut, der dine ansatte blir behandlet som kunder av din bedriftskultur. Intern markedsføring er et kraftfullt virkemiddel som bidrar til å skape vekst, og som har evnen til å gjøre dine ansatte til gode ambassadører. Digital signage bidrar til å beholde ansatte, rekruttere nye og styrke din generelle markedsførings- og salgsinnsats.


Fornøyde medarbeidere

Den moderne arbeidsplassen har forandret seg mye de siste 10-20 årene med hensyn til layout, estetikk og funksjonalitet. Mange virksomheter benytter åpne kontorlandskap for å fremme samarbeid og en mer horisontal bedriftskultur. Kontordesign har blitt mer arkitektonisk, unik, fargerik, informativ og ren. Oppstartsvirksomheter er særlig flinke til å skape lekende og inspirerende arbeidsplasser ved å inkludere frisoner med lek og aktivitet, treningsstudioer, kaféer, stilige møbler og flotte oppholdssoner. Digital signage bidrar der med å gi et moderne inntrykk av arbeidsplassen. Med skjermer i fellesområder, i konferanserom og mingleområder kan man skape et enhetlig utseende over hele arbeidsplassen og fjerner behovet for rotete plakater og papirer. Og alle som besøker kontoret ditt vil huske det som moderne og innovativt.


Her er noen av mulighetene:

  • Kommende hendelser
  • Salgsmål, KPI og resultater
  • Supportstatistikk
  • Dekorering
  • Wayfinding
  • Merkevarebygging
  • Promotering av event, bilder, lokale nyheter og været
  • Produktinformasjon og lanseringer
  • Kunnskap og opplæring
  • Varslinger og sikkerhetsregler
  • Visjon, misjon og etiske retningslinjer


Slik kommer du i gang

Daglig leder er oftest initiativtaker og leder for utvikling og etablering av en digital arbeidsplass, og er i stand til å inkludere de ansvarlige for IT, interiør/eiendom, HR og markedsføring i løsningen. Ansvarlig for interiør og eiendom må involveres i planlegging og implementeringen. IT samarbeider ofte med disse på maskinvare og valg av møbler, samt tilkobling og distribusjon av digital skilting i de ulike delene av virksomheten.


Utdanning og opplæring

Markedsavdeling vil trolig drive mesteparten av innholdet som deles på dine skjermer. Marked vil håndtere merkevarebyggingen gjennom regler for bruk av bilder, fonter, farger og layout, og intern markedsføring av f.eks. produkter, kommende event og strømmer fra sosiale medier. HR vil trolig ha behov for å gi meldinger om arrangementer, helse, trening, samlinger, opplæring og veiledning av ulik karakter.  IT vil lete etter løsninger som er rimelige, enkle å distribuere, administrere og skalere. Det er viktig at de kan tilordne skjermer til ulike gruppeledere for ulike områder (resepsjonist for lobbyen, salgs- eller supportadministrator for sine områder, etc.), og at de har godkjent innhold og retningslinjer.


Det moderne kontor

Virksomheter i vekst tenker nytt om sine arbeidsplasser og omfavner nye teknologier som bidrar til å skape mer engasjerende medarbeideropplevelser. Det moderne kontoret støtter digital kommunikasjon gjennom hele arbeidsdagen på tvers av skrivebord, mobile enheter, konferanserom og digital signage på arbeidsplassen. Ledere i IT, FM / RE, HR og markedsføring må samhandle for å nå et felles forretningsmessig mål.


Best practices for innhold

Det første trinnet for å lykkes er å bestemme hvor du vil vise ditt innhold. Forstå trafikkstrømmene og hva du håper å oppnå med hver skjerm. Du må sørge for at innholdet er relevant for mennesker i eller rundt miljøet, og du må avgjøre hvem som skal administrere innholdet for de forskjellige stedene. Opprett maler, eller aller helst koble opp innhold fra interne og eksterne datakilder.


Her er noen viktige punkter for design og innhold.

  • Skap et felles harmonisk design gjennom bruk av farger og fonter.
  • Bruk din logo og andre faste profilelementer på alle skjermer for å skape en helhet.
  • Når du velger en font, sørg for at den er godt lesbar. Sans-serif font er lettlest; et godt valg er Ariel eller Helvetica. Unngå mer enn 2 fonter i samme budskap.
  • Fontstørrelsen bør være godt lesbar fra en viss avstand. En tommelfingerregel er å bruke 40pt for headinger og 24 pt for hovedtekst. Test dette ved å stå minst 2 meter fra skjermen.
  • Velg en konsistent fargepalett du gjennomfører på alle slider.
  • Bruk kvalitetsbilder og vær kreativ i utformingen for å skape god oppmerksomhet uten å bryte med selskapets profilguide.
  • Nesten alle skjermer har format 16:9 med bildeoppløsning på 1902x180 piksler
  • For viktige meldinger - sørg for at de som leser har god nok tid til å få med seg budskapet.
  • Meldinger som kan leses på 8-10 sekunder er best. 20+ sekunder bør unngås.
  • Sørg for at budskapet er relevant, og tilpass innholdet basert på skjermens lokasjon.
  • I områder der mennesker er i bevegelse bør innholdet være kort og presist. Mens i f.eks. et venterom kan innholdet være mer utdypende og ha mer komplekst innhold med f.eks. animasjoner og filmer som støtter opp under budskapet.
  • Pass på at intern informasjon ikke vises i områder der besøkende ferdes.
  • Unngå visninger med lite viktig informasjon.
  • I gjennomsnitt må et budskap sees 7 ganger før det blir husket over tid. Repeter derfor viktige meldinger ofte enn å ha mange beskjeder i en loop.
  • Oppdatert innholdet slik at det ikke går ut på dato, og juster designet og bakgrunner hver 6-12 måned for å gi innholdet en ny look.
Få siste nytt om digital signage
Ta kontakt
Sharepoint og digital signage
Sharepoint og digital signage

Microsoft SharePoint er en kraftfull dokumentdelistplatform fra Microsoft, men ved å dele innholdet på bedriftens infoskjermer gir du budskapet større fokus og en større rolle.
TakeOver spilleliste
TakeOver spilleliste

​Med TakeOver spilleliste kan du enkelt og raskt overstyre eksisterende innholdet på alle eller utvalgte skjermer i en ønsket tidsperiode.
Power BI, Yammer og Sharepoint via Digital Signage
Power BI, Yammer og Sharepoint via Digital Signage

d:Signage tilbyr integrasjoner mot en rekke kraftfulle kilder som Power BI, Yammer, SharePoint, Salesforce, QlikSense med flere.