Optimalisering av design på digital signage

Optimalisering av design på digital signage

Optimalisering av design på digital signage
Publisert: 6. juli 2018
Lesetid: 4 minutter
Digitale infoskjermer oppleves oftest i ett av tre miljøer; transittpunkter, ventesoner eller utsalgssteder. Her har du noen tips til hvordan tilpasse designet på best måte til sitt miljø.

Transittpunkt

Hvis skjermen din er plassert på et trafikkert sted der personer reiser fra punkt A til B vil du sannsynligvis kun ha et øyeblikk på å fange deres oppmerksomhet. Personer i dette miljøet er vanligvis travle, og deres møte med skjermen vil være kort. I denne situasjonen vil korte, konsise budskap vist i rotasjon være mest effektive.
Dette scenariet passer best med innhold basert på:
  • Eventer
  • Daglige påminnelser
  • Oppfordring til handling (call to action)
Når du designer denne typen skjermvisninger er det lurt å holde budskapet kort (5 ord eller mindre) og blås opp størrelsen på teksten. Disse designene bør inneholde stor tekst med enkle bakgrunner slik at budskapet ditt skal synes best mulig.


Ventesone

Ventesoner finner du ved lobbyer, heiser, resepsjoner og andre miljøer der mange personer holder liten aktivitet. I disse situasjonene er det rom for å ha lengre visningstid på dine skjermvisninger, noe som gir mulighet for lengre budskap og tyngre innhold.
Dette scenariet passer best med innhold basert på:
  • Engasjerende innhold (trivia, video, spotlights, etc.) som bidrar til å redusere oppfattet ventetid.
  • Informativt innhold som kataloger, kalendere, nyheter og annen informasjon.
Dette miljøet er også ideelt for interaktive skjermer da brukeren din samhandler med skjermen din over lenger tid. Ved bruk av en interaktiv skjerm kan du presentere nye funksjoner slik som veivisende kart, søkbare kataloger, nettsider og annet interaktivt innhold.


Utsalgssted

Display som står på salgssteder er vanligvis å finne i butikker og hos matforhandlere. Skjermer som er plassert i slike miljøer blir som oftest sett på i lengre perioder og har som funksjon å selge dine produkter.
Dette scenariet passer best med innhold basert på:
  • Menyer
  • Butikk / service timer
  • Kampanjer
  • Rabatter eller salg
  • Kryssalg
Design av gode brukeropplevelser er veldig viktig i dette miljøet. Hvis skjermen brukes til å øke merkevarebevisstheten bør merkevaren og dens profil fremheves godt. Dersom man ønsker å annonsere nye tilbud på skjermen bør man legge vekt på å være tydelig på tilbudet, og legge generell informasjon på andreprioritet.

Andre tips:


Less is more

Da man ofte har kort tid på å fange oppmerksomhet er det god grunn til også å ha korte beskjeder som skal nå frem. Menneskehjernen er raskere til å dekode bilder, så ikke glem at bilder sier mer enn tusen ord. Gode visuelle virkemidler kan spare deg for mye tekst og forklaring. Unngå rot - fyll ikke skjermen med alt du kan tenke på, bare fordi du har muligheten.


Det ligger i visualiseringen

Bildene dine er en ekstremt kraftig komponent i designet og må være relevante til budskapet ditt. Legg vekt på kvalitet og ta deg god tid til å finne det riktige motivet. Siden dagens teknologi på kamerakvalitet er så god som den er skal det ikke være vanskelig å gjennomføre dette.
Når du designer grafikk eller produserer video må du utforme den i et format og med god nok oppløsning som er ideell for din skjerm. Innhold med lavere oppløsning enn skjermen din vil senke kvaliteten på helhetsinntrykket. Skjermvisning i oppløsning 16:9 er det mest vanlige og tillater deg å bruke det i flere situasjoner.


Oppfordring til handling

Hvis du bruker skjermen til å oppmuntre seerne til å ta en bestemt handling må du sørge for at meldingen din er tydelig og kortfattet. Gi spesifikasjoner (datoer, tider og steder) og vær presis.


Timing er alt

Vurder miljøets natur nøye. Planlegg presentasjonene dine slik at de endres i henhold til dynamikken i rommet. For eksempel: i et tannlegekontor kan overganger mellom forskjellige visninger forekomme sjeldnere da mennesker i en slik ventesone har god tid. Seere i dette scenariet vil kunne sjekke skjermen med jevne mellomrom, og mellom aktiviteter som å lese et blad eller sjekke mobilen. I travle miljøer skal overganger forekomme oftere og visningstiden bør være kortere. Det krever at informasjonen blir levert raskt og konsistent.


Design, test og lær

Testing og læring er den beste praksisen du kan bruke når det gjelder design av digital skilting. Er du ikke sikker på om noe vil fungere? Test det for en dag, se hva som fungerer og ikke, og gjør de nødvendige endringene ved behov. Ved å ha designet, testet og lært kan du optimalisere ditt budskap til dine seere og tilpasse den etter skjermens plassering. Kontinuerlig utprøving vil sikre at meldingen din alltid blir forbedret og har størst innvirkning.

Få siste nytt om digital signage
Ta kontakt
Sharepoint og digital signage
Sharepoint og digital signage

Microsoft SharePoint er en kraftfull dokumentdelistplatform fra Microsoft, men ved å dele innholdet på bedriftens infoskjermer gir du budskapet større fokus og en større rolle.
TakeOver spilleliste
TakeOver spilleliste

​Med TakeOver spilleliste kan du enkelt og raskt overstyre eksisterende innholdet på alle eller utvalgte skjermer i en ønsket tidsperiode.
Power BI, Yammer og Sharepoint via Digital Signage
Power BI, Yammer og Sharepoint via Digital Signage

d:Signage tilbyr integrasjoner mot en rekke kraftfulle kilder som Power BI, Yammer, SharePoint, Salesforce, QlikSense med flere.