shutterstock 773722039 %5bconverted%5d-01
shutterstock 773722039 %5bconverted%5d-01

Optimalisering av design på digital signage

Digitale infoskjermer oppleves oftest i ett av tre miljøer; transittpunkter, ventesoner eller utsalgssteder. Her har du noen tips til hvordan tilpasse designet på best måte til sitt miljø.
Transittpunkt
Hvis skjermen din er plassert på et trafikkert sted der personer reiser fra punkt A til B vil du sannsynligvis kun ha et øyeblikk på å fange deres oppmerksomhet. Personer i dette miljøet er vanligvis travle, og deres møte med skjermen vil være kort. I denne situasjonen vil korte, konsise budskap vist i rotasjon være mest effektive.
Dette scenariet passer best med innhold basert på:
  • Eventer
  • Daglige påminnelser
  • Oppfordring til handling (call to action) 
Når du designer denne typen skjermvisninger er det lurt å holde budskapet kort (5 ord eller mindre) og blås opp størrelsen på teksten. Disse designene bør inneholde stor tekst med enkle bakgrunner slik at budskapet ditt skal synes best mulig.

Ventesone
Ventesoner finner du ved lobbyer, heiser, resepsjoner og andre miljøer der mange personer holder liten aktivitet. I disse situasjonene er det rom for å ha lengre visningstid på dine skjermvisninger, noe som gir mulighet for lengre budskap og tyngre innhold.
Dette scenariet passer best med innhold basert på:
  • Engasjerende innhold (trivia, video, spotlights, etc.) som bidrar til å redusere oppfattet ventetid.
  • Informativt innhold som kataloger, kalendere, nyheter og annen informasjon. 
Dette miljøet er også ideelt for interaktive skjermer da brukeren din samhandler med skjermen din over lenger tid. Ved bruk av en interaktiv skjerm kan du presentere nye funksjoner slik som veivisende kart, søkbare kataloger, nettsider og annet interaktivt innhold.

Utsalgssted
Display som står på salgssteder er vanligvis å finne i butikker og hos matforhandlere. Skjermer som er plassert i slike miljøer blir som oftest sett på i lengre perioder og har som funksjon å selge dine produkter.
Dette scenariet passer best med innhold basert på:
  • Menyer
  • Butikk / service timer
  • Kampanjer
  • Rabatter eller salg
  • Kryssalg
Design av gode brukeropplevelser er veldig viktig i dette miljøet. Hvis skjermen brukes til å øke merkevarebevisstheten bør merkevaren og dens profil fremheves godt. Dersom man ønsker å annonsere nye tilbud på skjermen bør man legge vekt på å være tydelig på tilbudet, og legge generell informasjon på andreprioritet.

Andre tips:

Less is more
Da man ofte har kort tid på å fange oppmerksomhet er det god grunn til også å ha korte beskjeder som skal nå frem. Menneskehjernen er raskere til å dekode bilder, så ikke glem at bilder sier mer enn tusen ord. Gode visuelle virkemidler kan spare deg for mye tekst og forklaring. Unngå rot - fyll ikke skjermen med alt du kan tenke på, bare fordi du har muligheten.

Det ligger i visualiseringen
Bildene dine er en ekstremt kraftig komponent i designet og må være relevante til budskapet ditt. Legg vekt på kvalitet og ta deg god tid til å finne det riktige motivet. Siden dagens teknologi på kamerakvalitet er så god som den er skal det ikke være vanskelig å gjennomføre dette.
Når du designer grafikk eller produserer video må du utforme den i et format og med god nok oppløsning som er ideell for din skjerm. Innhold med lavere oppløsning enn skjermen din vil senke kvaliteten på helhetsinntrykket. Skjermvisning i oppløsning 16:9 er det mest vanlige og tillater deg å bruke det i flere situasjoner.

Oppfordring til handling
Hvis du bruker skjermen til å oppmuntre seerne til å ta en bestemt handling må du sørge for at meldingen din er tydelig og kortfattet. Gi spesifikasjoner (datoer, tider og steder) og vær presis.

Timing er alt
Vurder miljøets natur nøye. Planlegg presentasjonene dine slik at de endres i henhold til dynamikken i rommet. For eksempel: i et tannlegekontor kan overganger mellom forskjellige visninger forekomme sjeldnere da mennesker i en slik ventesone har god tid. Seere i dette scenariet vil kunne sjekke skjermen med jevne mellomrom, og mellom aktiviteter som å lese et blad eller sjekke mobilen. I travle miljøer skal overganger forekomme oftere og visningstiden bør være kortere. Det krever at informasjonen blir levert raskt og konsistent.

Design, test og lær
Testing og læring er den beste praksisen du kan bruke når det gjelder design av digital skilting. Er du ikke sikker på om noe vil fungere? Test det for en dag, se hva som fungerer og ikke, og gjør de nødvendige endringene ved behov. Ved å ha designet, testet og lært kan du optimalisere ditt budskap til dine seere og tilpasse den etter skjermens plassering. Kontinuerlig utprøving vil sikre at meldingen din alltid blir forbedret og har størst innvirkning.
 

Les også om:

skjermbilde 2019-01-04 kl  13 03 59

Digitale kiosker skaper gode kundeopplevelser

Digital signage via kiosker åpner for interaksjon og kommunikasjon med kunden på en helt ny måte.
Les mer..
signage vs plakater

Digital signage vs. plakater

I denne artikkelen ser vi på forskjellen mellom digital og tradisjonell skilting, og håper det vil hjelpe deg med valg av løsning for din virksomhet.
Les mer..
kontor med mennesker

Seks gode tips - digital signage

Hvordan du kommuniserer med dine ansatte er like viktig som gründer i et nyoppstartet techbyrå eller om du er leder i et stort konsern. God intern kommunikasjon er avgjørende for å styrke engasjementet til de ansatte.
Les mer..
kontor statistikk 72

Infoskjermer som inpirerer dine ansatte til å nå sine mål

Alle virksomheter sitter på verdifull informasjon som kan deles med de ansatte. Se hvilke muligheter som finnes med digital signage.
Les mer..
videovegg v3

Guide for digital signage i din virksomhet

Les hvordan du kommer i gang med digital signage i din virksomhet – og få entusiastiske og fornøyde medarbeidere.
Les mer..
sio kantine

Digital signage fungerer som bedriftens TV-Kanal

Engasjer dine ansatte og skap samhold i bedriften. Resultatet vil bli bedre fokus og vekst.
Les mer..
Sjekk prisen
Gratis 30 dagers demo
d-signage
Leonberg AS
Sarpsborg: Tuneveien 4, 1710 Sarpsborg
Oslo: Drammensveien 167, 0277 Oslo 
Telefon 941 62 180